De Veluwse Wens Ambulance vervult al bijna negen jaar wensen van terminaal zieke mensen. Oncologie-verpleegkundige Karin is één van de 140 vrijwilligers waarop deze stichting drijft. Als wenscoördinator is Karin spin-in-het-web en heeft ze de touwtjes rondom het uitvoeren van een wens in handen. “Het mooie is dat ik dit gewoon in mijn eigen tijd, vanuit mijn eigen huis kan doen”, legt Karin uit.
Ruim acht jaar geleden meldde Karin zich aan als verpleegkundige om wensvragers op hun wensdag te begeleiden. “Dat bleek slecht te combineren te zijn met mijn werk, gezin en andere bezigheden en daardoor lukte me het niet vaak om mee te gaan. Toen werd ik gevraagd om wenscoördinator te worden. Het mooie is, je hoeft als wenscoördinator niet thuis naast de telefoon te zitten. Je kunt het naast je werk in je eigen tijd oppakken. Ik verstuur soms mailtjes terwijl de aardappelen op het vuur staan, dit past dus goed in mijn drukke leven.”
Wensdag voorbereiden
Een wenscoördinator bereidt een wensrit voor. “Je hebt contact met de wensvrager of de contactpersoon, regelt de vrijwilligers en regelt alle logistieke zaken rondom de wensrit, in samensprak met de familie van de wensvrager”, legt Karin uit. “Primair regelen wij het vervoer, dat is het uitgangspunt. Je hebt met twee wenscoördinatoren tegelijk dienst. Als er een aanvraag binnenkomt, pakt één van de twee de nieuwe wensaanvraag op. We nemen altijd binnen 24 uur contact op met de contactpersoon.”
Medische situatie inschatten
Een belangrijke taak van de wenscoördinator is om te kijken of het uitvoeren van de wens nog verantwoord is. “Het is best lastig om door de telefoon de medische situatie van de wensvrager in te schatten, maar we hebben wel een aantal criteria waaraan de wensvrager moet voldoen. Als we twijfelen of het nog verantwoord is om de wensrit te rijden, nemen we met toestemming van de wensvrager contact op met bijvoorbeeld de huisarts of de afdeling waar iemand verblijft. Dat levert soms extra essentiële informatie op. Wij moeten er uiteindelijk voor zorgen dat we zowel de vrijwilligers als de wensvrager veilig op pad kunnen sturen”, aldus Karin die inmiddels zeer ervaren is en ook nieuwe collega’s opleidt.
Vrijwilligers regelen
Als de aanvraag goed is bevonden wordt een datum voor het uitvoeren van de wens geprikt en gaat de wenscoördinator verder met plannen maken. “We sturen een e-mail naar de chauffeurs en begeleiders, waarin we de datum van de wensrit noemen maar nog niet vermelden wat we op de wensdag gaan doen. Ook verstrekken we in de eerste mail nog geen medische informatie, maar wel informatie over de medische handelingen die gevraagd worden. Zo’n 80 procent van de ritten kunnen uitgevoerd worden door een Verzorgende IG, voor de andere ritten worden verpleegkundigen ingezet die meer medische handelingen mogen doen”, legt Karin uit. “We proberen de wensritten zo eerlijk mogelijk te verdelen over de vrijwilligers. Zodra we de bezetting op de wensambulance rond hebben, nemen we weer contact op met de wensvrager om te melden dat de rit door kan gaan en zorgen we voor de administratieve afhandeling van de wens.”
Wens op afstand begeleiden
Een wenscoördinator blijft gekoppeld aan de wens tot en met de dag van de uitvoering. “Twee dagen voor de wensrit mail ik de vrijwilligers alle informatie die ze nodig hebben, zoals tijden, adressen, het ziektebeeld of andere belangrijke informatie. De avond voor de wensrit bel ik altijd nog even de contactpersoon om te horen of het allemaal gaat lukken en om te horen of ze nog vragen hebben. Op de wensdag zelf wens ik de collega’s die op pad gaan een mooie dag. Als ik op de wensdag niet bereikbaar bent voor vragen, bijvoorbeeld omdat ik aan het werk ben, pakt een collega dat over. Zo helpen we elkaar.”
Verpleegkundige en organisator
De Veluwse Wens Ambulance heeft momenteel acht wenscoördinatoren, toch is uitbreiding nodig. Het aantal wensvragen neemt toe, vandaar dat de stichting het team wenscoördinatoren wil uitbreiden om de werkdruk laag te houden. Karin legt uit waaraan toekomstige collega’s moeten voldoen: “Een wenscoördinator moet een verpleegkundige zijn die houdt van coördineren en dingen regelen. Je moet goed overzicht kunnen houden en door je medische kennis ook goed kunnen inschatten of een wensrit haalbaar is.”
Mooi werk in geweldig team
Het is lastig aan te geven hoeveel tijd een vrijwilliger kwijt is aan deze functie. “Voor sommige ritten hoef je nauwelijks wat te regelen, bijvoorbeeld als iemand nog even terug naar huis wil. Voor andere wensen moet je soms mailen en bellen en ben je afhankelijk van reacties van andere organisaties, dan ben je er meer tijd aan kwijt. “Soms heb je in je dienst maar één wens te regelen en soms denk je bij het geluid van een binnenkomende app ‘Ik hoop dat dat niet nog een wensaanvraag is’.
Mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd lukt, omdat je zelf je tijd kunt indelen. Maar als het echt teveel wordt of je loopt vast, dan maak je deel uit van een heel gemotiveerd team wenscoördinatoren en zijn er altijd wel twee of drie collega’s bereid om bij te springen”.
Wil je meer weten? Stuur een e-mail naar wens@veluwsewensambulance.nl of klik hier voor meer informatie.